Free speech, fake news, and the weaponization of social media

De sociale media en het fake news worden ingezet als strategische wapens in politieke en economische campagnes. Wat is hun impact? Wat zijn de risico’s? Hoe beschermen we ons?

Clo Willaerts – Ex Dentsu Aegis, ex Bank Degroof Petercam, ex Sanoma
Clo Willaerts is een digitale-marketingspecialiste en blogster.

Het internet is haar tweede thuis. Met meer dan 30.000 volgers op Twitter, duizenden Facebookvrienden en een blog over digitale technologie, is Clo – en haar alter ego @bnox – wel bekend binnen de digitale wereld.

Na haar opleiding in de taal- en letterkunde verdeelde Clo Willaerts haar tijd tussen het onderwijs (Engels en Nederlands) en de journalistiek (Gazet van Antwerpen en Flair). In 1995 ging ze voor televisie (VTM en VT4) werken als researcher, redacteur en hoofdredacteur.

Later bouwde ze expertise op in de wereld van digitale marketing en internetstrategie. Als communicatie- en digital media manager werkte ze onder meer voor Virgin Express en Belgacom (nu Proximus). Als onderdeel van haar job bij de telecomgigant gaf ze een boek uit over de Belgische blogosfeer.

In de schoot van Sanoma Magazines Belgium richtte ze in 2010 de business unit ‘Conversity.be’ op, die adverteerders helpt om het maximum te halen uit sociale media. Haar handboek ‘Het Conversity Model'(2011) sluit daarbij aan. In 2013 verscheen ‘Altijd naakt’, waarin ze bedrijven en individuen de weg toont om via internet en sociale media een eigen stijl en identiteit te vinden en zelf de controle te houden over hun online reputatie.